Uczniowie rozpoczęli zajęcia od wykonania pięciu zdjęć z działaniami matematycznymi. Miały być wykorzystane jako dodane obrazy. Okazało się, że Timeline "odrzucał" zdjęcia i automatycznie zamykał się. Aplikacja sprawdzona w domu. Wszystko "szło jak z płatka". Znalazłam inne rozwiązanie. Dzieci zeskanowały QR z działaniami. Przepisały je do zeszytu i wykonały obliczenia. Ich zadaniem było uporządkowanie w kolejności rosnącej (dziewczynki) i malejącej (chłopcy) wyników działań na linii - osi liczbowej. Klikając w linię pojawiało się pojedyncze okno, gdzie należało wpisać działanie i wynik. Uczniowie z łatwością je przesuwali na osi tworząc szeregi malejąco lub rosnąco. Po wysłaniu pracy w formie pdfu mailem, zrobiłam zrzuty ekranu.
To bardzo udane zajęcia z matematyki.
efekty zajęć:
Nie ma nic dziwnego w jesiennym spacerze, chyba... że cała klasa zabiera z sobą tablety. To pierwsze wyjście z tym narzędziem poza szkołę. Wokół piękna złota jesień, kolorowe liście, cudowne astry i chryzantemy. A w tablecie mnóstwo zdjęć, potrzebnych na następne zajęcia.
Zdjęcia zrobione w tablecie. Uczniowie wykorzystali aplikację Photo Collage do wykonania jesiennego plakatu. Zadanie nie było trudne, bowiem aplikacja bardzo podobna do ulubionego Pic Collage. Należało wybrać tło i dodać dwa, trzy zdjęcia z galerii. Potem dzieci samodzielnie układały i zapisały zdanie, pasujące do zdjęć. Mogły edytować kolor czcionki i obramowanie, by napis był czytelny. Na koniec plakat został wysłany mailem. A album zrobiłam w programie FlipSnack.
Aplikacja ma możliwość dodawania rozmaitych naklejek. Tym razem ich nie wykorzystaliśmy. Poczekają na inną okazję.
efekty zajęć:
Edukacyjny portal Scholaris oferuje nauczycielom wiele pomocy. Są to gotowe zestawy lekcji interaktywnych, animacji, prezentacji, baśni. Ostatnim moim odkryciem są dwa rodzaje ekranów. Pierwsze to gotowe ćwiczenia interaktywne, drugie stanowią świetną pomoc do kreowania sytuacji dydaktycznych. Moje zgromadzone zbiory są dostępne na KLIKANKOWIE.
Jak wyglądała praca z wybranym ekranem? Aby szybko przejść do podanej strony wykorzystałam skanowanie kodu QR utworzonego z URL wyżej wymienionej strony. Kod zrobiłam w programie qr-online.pl i pobrałam na komputer jako zdjęcie. Już za moment na uczniowskich tabletach pojawił się ekran "Pożyczanie - oddawanie". Uczniowie dobierali ilość monet do zadań typu: 18 zł - to 5 monet, 20 zł - to 6 monet, 16 zł - to 6 monet. Rozwiązywali zadania tekstowe, związane z płaceniem i wydawaniem reszty.
efekty zajęć:
- uczeń zna monety i banknoty, będące w obiegu,
- zna wartość nabywczą tych monet,
- doskonali obliczenia pieniężne,
- rozumie pojęcia związane z płaceniem (płacenie, reszta).
Umiejętność komunikowania się z innymi, dyskutowania, podejmowania decyzji, praca w grupie to cele edukacji obywatelskiej. Dodajmy: posługiwanie się nowoczesną technologią i komunikacją, poszukiwanie informacji w różnych źródłach i wykorzystanie wiedzy w praktyce to kluczowe kompetencje współczesnego człowieka.
Współczesne pokolenie uczniów zwane jest "cyfrowymi tubylcami". Zewsząd otaczają ich cyfrowe narzędzia: telefony, tablety, ipady, komputery. Ważne jest, by nauczyć dzieci mądrze z nich korzystać.
Dlatego na zajęciach pracowaliśmy i w grupach, a potem w parach. Zadaniem uczniów stworzenie opisu zwierzątka żyjącego w polskich lasach. Do tej pracy wykorzystali aplikacji "Szlakiem Przyrody" (ekosystem las), znalezione przeze mnie strony internetowe z informacjami o zwierzętach - kody QR, encyklopedie i albumy przyniesione z domu.
Zaczęliśmy od rozmowy, jakie informacje w opisie powinny występować. Na tablicy zapisałam pytania oraz zgromadzone słownictwo. I wtedy... zaczęło się poszukiwanie odpowiedzi i wyszukiwanie ciekawostek. Praca trudna, żmudna, ale jakie osiągnięte efekty! Każda z grup zaprezentowała swój opis. Potem odbył się quiz, dotyczący przedstawianych zwierząt leśnych. Opisy uczniów zeskanowałam i wykonałam album pt. "Zwierzęta leśne". Cudowna lekcja!
efekty zajęć:
Zrobiłam prezentację w power poincie. Do zrobienia książki wykorzystałam program issuu.