W ramach „Dnia z Technologią” klasa IIIa zaprosiła klasę IIIc na „Matematyczny Dzień z Technologią”. Dzieci z IIIa wykorzystują tablety na lekcjach, dlatego to właśnie oni wyjaśniali kolegom, jak należy skanować kody QR, korzystać z aplikacji, rozwiązywać zadania w kodach ukryte. Wszystkie zadania dzieci wykonywały w parach lub grupach. Trzygodzinne zajęcia miały uświadomić dzieciom, że zadania można rozwiązywać nie tylko w książkach i zeszytach. Można też wykorzystać internet, tablice interaktywne, tablety i smartfony.
Zadanie 1 - porządkowanie zegarów wg godzin rosnąco gra LearningApps. Po dobrze wykonanym zadaniu uczniowie zostali przeniesieni na stronę z puzzlami. Po ich ułożeniu dowiedzieli się, co będzie tematem wspólnych zajęć. Zadanie 2 – karta pracy z kodami QR, w których były ukryte zadania tekstowe o różnym stopniu trudności. Uczniowie musieli je zeskanować, wspólnie rozwiązać i zapisać odpowiedzi. Zadanie 3 – wykorzystanie aplikacji Math Duel. Ogromne emocje i rywalizacja, bo aplikacja pozwala grać dwóm osobom. Zadanie 4 to wykorzystanie strony internetowej działającej na tabletach hoodamath.com. Najpierw uczniowie otrzymali klocek Jenga i planszę. Poruszali klockiem wg instrukcji nauczyciela. Potem sterowali klockiem w tablecie, poruszając nim za pomocą czterech strzałek. Klocek wędrował po wyznaczonej trasie. Przy dobrze wybranej nawigacji przesuwał się, lecz jeśli ktoś wybrał błędną strzałkę zadanie rozpoczynał od początku. Zabawa bardzo skupiła uwagę dzieci. Zadanie 5 – wykorzystaliśmy aplikację QuizUp. Wcześniej przygotowałam na platformie o tej samej quiz pt. „Matematyka – klasowe potyczki”. Po wpisaniu tematu gry, uczniowie grali z wirtualnym przeciwnikiem na czas. Zadanie 6 – praca z aplikacją Wheel of Destiny. To zwykłe koło fortuny, do którego możemy wpisywać rozmaite treści. Zadaniem pary było wpisanie według wyboru: działań na dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, nazw miesięcy, znaków rzymskich i godzin zegara. Później pary zamieniały się tabletami i grały w matematyczne koło fortuny. Uczniowie mieli do dyspozycji zegary i patyczki do układania znaków rzymskich. Zadanie 6 – emocje sięgnęły zenitu przy quizie Kahoot. Czteroosobowe drużyny rozwiązywały podchwytliwe zadania na czas. Program pozwalał na pokazanie zwycięzcy po każdym pytaniu i lokatę grup po quizie. Potem aplikacja z Panem Kulką. Zadaniem dzieci było odnalezienie drogi w labiryncie do ludzika i zeskanowanie znacznika. Po chwili Pan Kulka skakał, tańczył i obracał się, sprawiając ogromna radość i podziw dzieci. Podczas śródlekcyjnej przerwy została wykorzystana strona gonoodle, na której dzieci za swą ruchową aktywność otrzymały punkty dla swojego awatara. Wszyscy zatańczyli Zubazokę. Podsumowaniem zajęć było wspólne wykonanie plakatu na temat zajęć z tabletem. Uczniowie wykorzystali aplikację Pic Colaqe. Plakaty przesłali do mnie mailem.
Wspólna zabawa i nauka dowiodły, że stosowanie nowoczesnych technologii w szkole jest możliwe. I nie potrzeba tylu urządzeń, ilu jest uczniów, bo można pracować w parach i grupach. Zadania z wykorzystaniem tabletów są niezwykle motywujące i angażujące uczniów. A nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne są współczesną odpowiedzią na współczesne edukacyjne potrzeby uczniów, niezależnie od ich wieku.